Genua – Lukka

Trasa z Genui do Lukki

Na poranek zostawiliśmy sobie zwiedzanie cmentarza Staglieno w Genui. Jak zawsze czas nas goni więc pijemy szbkie espresso zrobione przez Ritę (Włosi to jednak lenie – wszelkie wygodne wynalazki typy Tassimo czy Nespresso znajdują się prawie w każdym domu). Po kilkunastu minutach poruszania się przez jeszcze dobrze nieobudzoną Genuę jesteśmy pod cmentarzem. Parkujemy na praktycznie pustym parkingu i idziemy zwidzać. Pomniki jakie oglądamy są wykonane bardzo szczegółowo – nawet koronka na huście jest ładnie wyrzeźbiona i przedstawiają albo sceny z życia pochowanych albo różne niebiańsko piekielne wizje. Większość pomników pochodzi z przełomu XIX i XX wieku. Można odnieść wrażenie, że sporo rzeźb było wykonanych przez tego samego artystę, albo to pewna moda lub snobizm i megalomania przyczyniła się do wykwitu artystycznych pomników. Cmentarz niestety jest bardzo zaniedbany. Na pomnikach pełno jest kurzu a niektóre aleje są zamknięte przez spadające fragmenty tynków. Szkoda, że miasto nie dba o pomnik, bo zgadzamy się z przewodnikami – Staglieno jest ładniejszy od Père Lachaise. Jest też tak wielki, że po półtorej godziny chodzenia i zwiedzeniu zaledwiedwóch pięter rezygnujemy i wracamy do auta. Teraz aut jest już na parkingu pełno. Genua wstała.

Genua - cmentarz Staglieno

Genua – cmentarz Staglieno

Z Genui wybieramy się do Camogli, kolejnego miasteczka nad Morzem Liguryjskim. Ludzi tu jest pełno i wyraźnie widać niedostatek miejsc do opalania. Plażowicze kładą się nawet na betonowych posadzkach jeśli brakuje dla nich miejsca na malutkiej kamienistej plaży. Próbujemy bardzo dobrej, świeżo pieczonej foccacii – pomidorowej i serowej, którą kupujemy w lokalnej pierarni.

Camogli

Jedziemy do La Spezii skąd korzystając z trzech rodzajów transportu chcemy zobaczyć dwa spośród pięciu miasteczek określanych jako Cinque Terre. Na idziemy, a raczej biegniemy (i to w takim tempie, że zwiało mi kapelusz) do autobusu, który ma nas zawieźć do Portovenere. W autobusie ścisk jest spory. Głownie przez młodzież chcącą skorzystać z ostatnich dni wakacji – widać to po strojach plażowych czy piłkach do siatkówki. Przez ten ścisk niektórzy z lokalsów nie są nawet w stanie wyjść na czas,więc muszą jechać do kolejnego przystanku. W Portovenere ludzi jest mnóstwo, ale nie mamy czasu na zwiedzanie miasta, więc szybko szukamy promu, który nas przetransportuje do Manarolli. Rejs nie trwa długo i przez chwilę nie zdradza tego, co zaraz zobaczymy – ukrytego za skałami Riomaggiore.

Riomaggiore

Podziwiamy miasto i robimy zdjęcia a następnie płyniemy do Manarolli. Tu wysiadamy i przedzieramy się przez tłumy turystów. Podobnie jak w Camogli, każde płaskie miejsce jest wykorzystane przez plażowiczów. Staramy się wspiąć jak najwyżej, żeby popodziwiać widoki. Docieramy na górę skąd możemy objąć wzrokiem i aparatem prawie całe miasto.

Manarola

Po kilku fotografiach obracamy się i naszym oczom ukazuje się cmentarz. Nie spodziewaliśmy się go tu, w tym turystycznym ośrodku. A przecieź Manarola jest jak każde miasteczko, tu też żyją i umierają ludzie.

Manarola cmentarz

Cmentarz w Manaroli

Z Manarolli wracamy pociągiem bzpośrednio do La Spezii a następnie na koniec dnia udajemy się do Lukki. Termin tym razem napięty bo za meldunek po 19:30 trzeba dopłacić 10€, więc jedziemy autostradą. Opuszczamy tym samym Ligurię i wkraczamy do Toskanii. Szybko docieramy do Lukki i meldujemy się w starej ale świetnie zadbanej willi, której górne piętro służy za hotel. Oprócz wyjaśnienia zasad pobytu pani zostawia nam mapę i dwie wizytówki informujące o tym gdzie warto w mieście zjeść. Przed wyjściem pijemy kawę i przeglądamy książki na półce – historię Lukii oraz przewodnik turystyczny po Włoszech z 1930 roku. Autorstwa naszych ulubionych z Touring Club Italiano.

Toskania - przewodnik Touring Club Italiano

Toskania – przewodnik Touring Club Italiano

Nasza willa mieści się około 10 kinut piechotą od średniowiecznych murów obronnych miasta. Tych samych po których jeździł prezenter z Top Gear. Chodzimy po mieści i podziwiamy katedrę. Z miejsca słychać i widać, że lubią tu dobrą muzykę. Często ze sklepików docierają dźwięki operowe – za pewne za sprawą tgo, że w Lucce urodził się Puccini. Plakaty na murach zapowiadaja koncerty Marianne Faithfull i Billa Crozby’ego. A gdy docieramy do rynku, słyszymy Songbook Chrisa Cornella. Na tym rynku zresztą też jest niesamowita wystawa klasyków motoryzacji. Wśród eksponatów najciekawiej prezentują się Ferrari 277 GTB i Bugatti Type 13. Nie zabrakło starych modeli Bentleya, Rolls-Royce’a, Itali i innych.

Ferrari 275 GTB

Ferrari 275 GTB w Lukce

Bugatti Type 13

Chodzimy jeszcze chwilę po mieście i szukamy dębowej wieży. Udaje nam się ją namierzyć, ale niewiele widać o tej porze. Nic straconego, wrócimy jutro. Czas na kolację, więc decydujemy się na polecaną w willi Tratorię u Leo. Tratoria to knajpa z domowym jedzeniem więc ze sporymi oczekiwaniami udajemy się do niej. Niestety – nie ma miejsc. Ale możemy poczekać 10-15 minut. U progu wita nas Leo i proponuje szklaneczkę wina. Oczywiście przyjmujemy propozycję. Siedząc na ławeczce sączymy wino i obserwujemy jak wszyscy pracują w pocie czoła – kelnerzy, kucharki widziane przez okienko i sam szef. Po chwili zwalnia się stolik i moźemy wybrać dania. D. wybiera ravioli w sosie bolońskim a ja tagliatelle z borowikami. Dania są wysmienite. Prawdziwe jajeczne makarony, sos boloński z winnym posmakiem i te grzyby!

Trattoria di Leo w Lukce

Tagliatelle z borowikami w Trattoria di Leo Lukka

Tagliatelle z borowikami w Trattoria di Leo w Lukce

Obok nas głównie Włosi – rozgadani, roześmiani i jedzą w najlepsze. W tratorii jest gwarno i tłoczno ale to tylko dodaje klimatu temu miejscu. Po kolacji wracamy do willi zauroczeni Lukką. Dobrze, że jeszcze tu wrócimy.

31 sierpnia 2014 Tagi: , , , , , , , , , , Wyprawa: Kabrioletem przez Włochy

Obserwuj nas na Instagramie!

Dołącz do naszych obserwatorów i bądź na bieżąco z nowymi trasami i relacjami!

• Domaine de Candé i jej piękne wnętrza
    Domaine de Candé i jej piękne wnętrza ——————Domaine de Candé and it’s beautiful interiorhttps://samochodem.eu/chateau-de-cande/🍷🇫🇷🚗 . . . . . #domainedecande #dolinaloary #zamek #chateaudecande #decande #winelover #loara #loirevalley #loire #wonderful_europe #total_france #france4dreams #traversefrance #loves_united_europe #FranceMyLove #lesplusbeauxvillagesdefrance #kings_villages #bestoffrance #TravelFrance #unlimitedeurope #travellingthroughtheworld #topfrancephoto #hello_france #samochodempoeuropie #eurotrip #loirevalleytourism
    2 tygodnie temu
    1/10
  • Zamek Chenonceau to “zamek dam”, ponieważ od zawsze był we władaniu kobiet. Bogato zdobione wnętrza oddają klimat epoki i pozwalają poczuć historię. To jeden z tych zamków, które nie tylko pięknie prezentują się z zewnątrz, ale też mają bogate i piękne wnętrza. Więcej w poście - link w biografii.
⁣⁣⁣
🚙🇫🇷⁣⁣⁣⁣
    Zamek Chenonceau to “zamek dam”, ponieważ od zawsze był we władaniu kobiet. Bogato zdobione wnętrza oddają klimat epoki i pozwalają poczuć historię. To jeden z tych zamków, które nie tylko pięknie prezentują się z zewnątrz, ale też mają bogate i piękne wnętrza. Więcej w poście - link w biografii. ⁣⁣⁣ 🚙🇫🇷⁣⁣⁣⁣ .⁣⁣⁣⁣ .⁣⁣⁣⁣ .⁣⁣⁣⁣ .⁣⁣⁣⁣ .⁣⁣⁣⁣ .⁣⁣⁣⁣ .⁣⁣⁣⁣ .⁣⁣⁣⁣ ⁣⁣⁣ #chateaudechenonceau #chateau #chenonceau #architecture #unesco #loirevalley #abientotachenonceau #valdeloire⁣⁣⁣ #francja #travelcouple #france #eurotrip #traveleurope #travelbycar #samochodempoeuropie #francia⁣ ⁣#wonderful_europe #total_france #france4dreams #traversefrance #loves_united_europe #FranceMyLove #bestcitiesofeurope #bestoffrance #TravelFrance #unlimitedeurope #travellingthroughtheworld #voitureancienne #super_france #hello_france
    3 tygodnie temu
    1/10
    Chablis. Miasto i wino są tu jednością. Oba eleganckie, drogie, z historią i charakterem. Francuskie par excellence!Chablis. Town and wine become one. Both elegant, expensive, both with history and character. So French!#chablis #winelover #bourgognetourisme #welovebourgogne #burgundia #igerabourgogne #wonderful_europe #total_france #france4dreams #traversefrance #loves_united_europe #FranceMyLove #lesplusbeauxvillagesdefrance #kings_villages #bestoffrance #TravelFrance #unlimitedeurope #travellingthroughtheworld #topfrancephoto #hello_france #samochodempoeuropie #eurotrip
    1/10
    Semur-en-Auxois zauroczyło nas małomiasteczkowym klimatem, złotym, popołudniowym słońcem na starych murach, smakowitą kuchnią, lecz przede wszystkim witrynami, pamiętającymi zawody, które już nie istnieją.———⁣Semur-en-Auxois charmed us with small-town atmosphere, golden light lying down on the old walls, delicious cuisine, but most of all with storefronts that remember professions that no longer exist.#semurenaxois #bourgognetourisme #welovebourgogne #burgundia #igerabourgogne #wonderful_europe #total_france #france4dreams #traversefrance #loves_united_europe #FranceMyLove #lesplusbeauxvillagesdefrance #kings_villages #bestoffrance #TravelFrance #unlimitedeurope #travellingthroughtheworld #topfrancephoto #hello_france #samochodempoeuropie #eurotrip
    1/10
    Do czasu kolejnego wyjazdu obiecaliśmy sobie nadrobić zaległości w obróbce zdjęć i opisach miejsc. Francjo, wracamy tam, gdzie Cię zostawiliśmy!Zachwyt nad Burgundią zaczął się w Dijon. Po wspaniałym wieczorze pełnym specjałów regionu i wina, przywitał nas świetlisty poranek, karuzela Eiffela, intensywność musztardy i piękna architektura.———⁣Before our next trip, we promised ourselves to catch up on our the backlog photos and descriptions. France, we go back to where we left you.Burgundy started to charm us in Dijon. After a wonderful evening full of regional specialties and wine, we were greeted by a bright morning, the Eiffel carousel, the intensive taste of mustard and beautiful architecture.#dijon #visitdijon #dijonfrance #bourgognetourisme #burgundymylove #burgundia #igerabourgogne #wonderful_europe #total_france #france4dreams #traversefrance #loves_united_europe #FranceMyLove #bestcitiesofeurope #bestoffrance #TravelFrance #unlimitedeurope #travellingthroughtheworld #igdijon #super_france #hello_france #samochodempoeuropie #eurotrip
    1/10
  • Jezioro Orta - jedno z najpiękniejszych i najspokojniejszych miejsc we Włoszech, jakie odwiedziliśmy (2016).⁣⁣
—-⁣⁣
⁣⁣
🚙🇮🇹⁣⁣
⁣⁣
    Jezioro Orta - jedno z najpiękniejszych i najspokojniejszych miejsc we Włoszech, jakie odwiedziliśmy (2016).⁣⁣ —-⁣⁣ Lake Orta - one of the most beutiful and the most peaceful place in Italy, we have ever visited (2016).⁣⁣ ⁣⁣ 🚙🇮🇹⁣⁣ ⁣⁣ https://samochodem.eu/mantua-miasino/⁣⁣ .⁣⁣⁣⁣ .⁣⁣⁣⁣ .⁣⁣⁣⁣ .⁣⁣⁣⁣ .⁣⁣⁣⁣ .⁣⁣⁣⁣ .⁣⁣⁣⁣ .⁣⁣⁣⁣ #italy #wlochy #lagoorta #welovelakeorta #ortasangiulio #lakesofitaly #ig_piemonte #ig_italia #ig_italy #discoveritalia #touringclubitaliano #passioneitalia #travelcouple #eurotrip #traveleurope #travelbycar #wonderful_europe #loves_united_europe #bestcitiesofeurope #unlimitedeurope #travellingthroughtheworld #samochodempoeuropie
  • Budapeszt, 2015 🚙🇭🇺
    Budapeszt, 2015 🚙🇭🇺 .⁣⁣ .⁣⁣ .⁣⁣ .⁣⁣ .⁣⁣ .⁣⁣ .⁣⁣ .⁣⁣ #budapest🇭🇺 #budapest #discover_europe_ #topbudapestphoto #visitbudapest #visithungary #budapesthungary #budapestgram #ig_hungary #insta_budapest #ig_budapest #budapest_hungary #csodasmagyarorszag #citybestviews #discover_hungary #budapest #hungary #BudapestHungary #budapestravel #architecture #unesco #travelcouple #france #eurotrip #traveleurope #travelbycar #wonderful_europe #loves_united_europe #bestcitiesofeurope #travellingthroughtheworld #samochodempoeuropie
    1/10
  • Bolzano - to wcale nie jest pandemiczny obrazek, tylko kawiarnia czekająca na otwarcie w pewien sierpniowy poranek. Wspomnienie z 2014 roku. Parę godzin później byliśmy na przełęczy Stelvio.
----⁣
⁣
🚙🇮🇹
    Bolzano - to wcale nie jest pandemiczny obrazek, tylko kawiarnia czekająca na otwarcie w pewien sierpniowy poranek. Wspomnienie z 2014 roku. Parę godzin później byliśmy na przełęczy Stelvio. ----⁣ Bolzano - nothing like covid-time image, just a cafeteria waiting to be opened, on one of August's morning. Memories from 2014. Few hours later we were driving the Selvio pass. ⁣ 🚙🇮🇹 .⁣⁣ .⁣⁣ .⁣⁣ .⁣⁣ .⁣⁣ .⁣⁣ .⁣⁣ .⁣⁣ #bolzano #altoadige #bozen #italy #dtirol #s #trentino #dolomiti #suedtirol #altoadige #sudtirol #southtyrol #italia #trentinoaltoadige #merano #sudtirol #bolzanobozen #dolomites #dolomiten #madeinitaly #trento #ig #lagodibraies #dolomitiunesco #travelcouple #france #eurotrip #traveleurope #travelbycar #samochodempoeuropie
    1/10
  • Wspomnienia z Francji i ze zwiedzania zamków nad Loarą - piękny Château de Chenonceau⁣⁣⁣
----⁣⁣⁣
⁣⁣⁣
🚙🇫🇷⁣⁣⁣⁣
    Wspomnienia z Francji i ze zwiedzania zamków nad Loarą - piękny Château de Chenonceau⁣⁣⁣ ----⁣⁣⁣ Memories from summer holidays in France and Loire Valley sightseeing - beautiful Château de Chenonceau⁣⁣⁣ ⁣⁣⁣ 🚙🇫🇷⁣⁣⁣⁣ .⁣⁣⁣⁣ .⁣⁣⁣⁣ .⁣⁣⁣⁣ .⁣⁣⁣⁣ .⁣⁣⁣⁣ .⁣⁣⁣⁣ .⁣⁣⁣⁣ .⁣⁣⁣⁣ ⁣⁣⁣ #chateaudechenonceau #chateau #chenonceau #architecture #unesco #loirevalley #abientotachenonceau #valdeloire⁣⁣⁣ #francja #travelcouple #france #eurotrip #traveleurope #travelbycar #samochodempoeuropie #francia⁣ ⁣#wonderful_europe #total_france #france4dreams #traversefrance #loves_united_europe #FranceMyLove #bestcitiesofeurope #bestoffrance #TravelFrance #unlimitedeurope #travellingthroughtheworld #voitureancienne #super_france #hello_france